Vad händer idag ›

Böda Sand Blogg

Jennie Landahl är yogainstruktören som ger sina bästa tips till hur du får en harmonisk och medveten start på dagen.

”Rusa inte omedelbart upp ur sängen när du vaknar. Ligg istället kvar en stund och börja andas med djupa andetag. Lägg en hand på magen och en på bröstkorgen, koncentrera dig på hur det känns och föreställ dig syret som färdas genom kroppen. Det här kommer att lägga en lugn grund för hela dagen.
Efter att du har gjort detta är det dags att gå upp. Drick ett glas citronvatten, det hjälper matsmältningen. Var närvarande när du dricker och tänk på hur vattnet smakar och hur det känns när du sväljer. Om du har mer tid rekommenderar jag ett kort yogapass där du under en kvart sträcker ut kroppen och gör mjuka rörelser och vridningar. Om du har ännu mer tid om morgnarna tycker jag det är skönt med en stunds meditation. Det gör att vi blir grundade i tankarna och mer effektivt kan mota bort den stress som kan omge livet.”

 

Jennie Landahl har varit yogalärare i 13 år. Hon driver en egen yogastudio och bor i Varberg tillsammans med sin man och två barn och har under flera år semestrat på Böda Sand.

Receptionen är det första som gästerna på Böda Sand möter och det sista som de ser. Välkommen den första delen av till ”Bakom kulisserna på Böda Sand”.

Ibland spelar slumpen in på ett oväntat sätt, som att det anatomiska hjärtat och receptionen på Böda Sand har nästintill identiska färger. Och visst stämmer det att den här byggnaden är hjärtat på anläggningen: här passerar alla som antingen är på väg in eller ut från campingen.

Mellan halv åtta på morgonen och tio på kvällen är det alltid något som sker inne i byggnaden. Här arbetar totalt 13 stycken på rullande schema, med fem till sex personer per pass.
– Huvuduppgifterna är att checka in och ut gäster, svara på frågor och se till att gästens vistelse blir så bra som möjligt, säger Lotta Ruchatz.
Sedan 2008 är hon platschef på Böda Sand och hon har all anledning till att vara stolt över sin personal. Förra året vann receptionen Gästpriset – en utmärkelse som går till den anläggning som har flest nöjda kunder baserat på enkäter. Lotta är inte förvånad.
– De som jobbar i receptionen är himla serviceinriktade, proffsiga och kunniga om både campingen och omgivningarna.

Kaffemaskinen går varm
Bilkön går från bommarna och upp till rondellen vid landsvägen. De fem stationerna vid incheckningsdisken är fulla. Personalen kontrollerar bokningar, ritar på kartor vart någonstans på campingen som respektive gäst ska bege sig och informerar om duschkorten. Orden rinner i en till synes aldrig sinande ström och nycklar till elskåp och stugor, armband och kuvert hämtas smidigt från respektive platser.
– Man lär sig ganska snabbt vart allt finns någonstans, säger Nora Ullbrandt och skyndar vidare till nästa incheckning.
Bakom receptionen finns ett litet kök med en kaffemaskin som alltid går varm. Elin Nilsson fyller på sin kopp ytterligare en gång. Det här är hennes åttonde säsong på Böda Sand.
– Jag har varit på minigolfen och i restaurangen och sedan några år tillbaka i receptionen. Men jag måste erkänna att jag trivs absolut bäst här, säger hon och skrattar till.

När går Böddes tåg?
Längst in receptionsbyggnaden finns det stora kontoret med tre skrivbord skarvade bredvid varandra. Där sitter Nicole Kadevad, receptionsansvarig, och scrollar igenom dagens mejlskörd. 
– Jag kollar alltid vid början av varje nytt pass vad som har hänt. Det kan handla om en gäst som kommit en vecka för tidigt, strejkande kassapapparater någonstans på anläggningen eller barn som kommit bort. Jag brukar säga att repan fixar pusslet när något går snett, säger och ler.
Hon vänder sig mot en av de mer nya kollegorna som lutar sig in genom dörren för att ställa en fråga. Hon får genast sällskap av en annan som undrar när Böddes tåg går och när vaktmästarna läser igenom att-göra pärmen.
– Som du ser har vi alltid fullt upp, säger Nicole och blinkar med ena ögat.

Framme vid incheckningsdisken får en efter en av gästerna sina kuvert med nycklar, armband och annat som behövs under vistelsen. Bommarna går upp. Bilar, husvagnar och husbilar rullar in. Nu är gästerna redo att påbörja sin efterlängtade semester på Böda Sand.

Det händer alltid något spännande och roligt på Böda Sand. Här listar vi några av veckans mer extravaganta händelser. 

4 juli
Vår statsministers Stefan Löfven har valt bort Almedalsveckan till förmån för oss på Böda Sand. Hör honom från stora scenen mellan 19.00 och 19.30.

Maria Åberg - frisör och ägare till frisör Åbergs - håller föreläsning om hur du hittar ditt snyggare jag. Drop in i mån av plats i frisörsalongen klockan 20.00.

5 juli
Fullmånefest fram till den sjunde juli! Häng med Rackartygarna, gå på fullmånefest och kolla in vår utebio! Rackartygarna hänger på Youthcamp, visar hur du kan göra coola trix och snackar actionsport. Veckan avslutas med en häftig show på stranden under Fullmånefesten. Dj Kim spelar från taket på Böda Beach club och Bodil sjunger och underhåller. Resten av oss dansar under fullmånen – natten lång.

7 juli
Böda sands-loppet. Det här är ett lopp för hela familjen i de fina Bödaskogarna. Starten går 18.00 med barn- och vuxenklasser. Välj mellan 6,5 kilometer och 4 kilometer. Ungdomar springer antingen 18, kilometer eller 1 kilometer. Alla som fullföljer loppet får medalj och grillad korv.
Anmäl här: Läs mer och anmäl dig

8 juli
Beachfotbollsturnerningen Cobödabana går av stapeln för 21:a gången i ordningen. Vad sägs om utlandskänsla, laganda, svett, sand och tonvis med sol? Anmäl dig och ditt lag här:  Läs mer och anmäl ditt lag här.

 

När fyrtiotvå tusen meter inte är tillräckligt

Böda Sands-gästen tvekar inte inför utmaningar

jul 03 # Träning

Till slut blev löpardrömmen sann och han fick springa det 78 kilometer långa ultraloppet Swiss Alpine i Schweiz. Bakom låg år av svett, möda och lärdomar. Och allt började med en artikel i tidningen Runner´s world.

Kent Vikström tillhör dem som gillar att springa långt. Riktigt långt. Och han berättar mitt i steget – under tiden han leder löpargrupper över rötter och sandbackar vid Böda Sand –  om reportaget som fick honom alldeles bergtagen.
– Jag såg en artikel med fantastiska vyer från olika bergsmiljöer. Visst har jag fjällvandrat tidigare, men det fanns som ett visst skimmer över att skippa den tunga ryggsäcken och springa istället. Strax efter nyåret 2014 anmälde Kent sig till den schweiziska ultratävlingen Swiss Alpine. Han kryssade i den längsta sträckan, 78 kilometer där höjdskillnaden låg runt 2600 meter. Men utan någon vidare plan på hur vare sig träningen eller tävlingen skulle genomföras gick det som man kan tänka sig: åt fanders.

Blodad tand
– Jag hakade på kollegors tuffa pass som inte passade mig. Lägg till en lång och smal kropp utan tillräcklig muskulatur i bål och rygg. Det hela slutade i en diskbuktning i ryggen. Det gjorde ”fruktansvärt ont” och en sjukgymnast upplyste Kent om att det var slut med ändlösa timmar längs asfaltsvägar. Istället beordrades han stilla promenader på mjuka skogsstigar för att väcka liv i slumrande muskelgrupper. Så sakteliga fick han fart på benen igen och där vaknade viljan att åtminstone springa 21 kilometer i Schweiz. Det var inte den häftigaste sträckan, men han fick i alla fall springa i Alperna. Loppet gick över förväntan och han fick blodad tand. Nog skulle det gå att springa ännu längre nästa år? Sagt och gjort. Kent anmälde sig till nästkommande Swiss Alpine maraton, 42,2 kilometer och anlitade samtidigt en löpcoach. För första gången sattes han på en individuellt utformad träningsplan – som gav resultat.

Mjölksyra i slalombackar
I juli 2015 var löparen i strålande form och kunde till och med kosta på sig att njuta uppe på 2500 meters höjd. Efter målgång var han mer än säker på sin sak, året därpå skulle han ta sig igenom den längsta distansen: 78 kilometer. Den här gången var alla aspekter av träningen tvungen att klicka perfekt. Kent säger:
– Mitt lopp gick exakt ett år efteråt. Det innebar att jag inte hade någon tid att förlora träningsmässigt. Jag började förbereda mig på en gång, bland annat genom att springa i slalombackar, säger han och förklarar att flera av bergsstigningarna i Schweiz lutade rejält uppför och lika många störtade dödsföraktande utför. De sistnämnda utsatte benen för extrem påfrestning och skulle pina honom med kramp om ingen mjölksyraträning sattes in.

Elva timmar till mål
Så kom den stora dagen som han tränat inför under så många år. Taktiken var klar: att njuta av det 78 kilometer långa äventyret. Om de första trettio kilometerna var uppvärmning var de sista tjugo mest utmanande.
– Jag var kaxig tills den sista biten återstod, då rullade det nedåt. Jag minskade stegfrekvensen och hade siktet inställt på målgång. Det tog mig elva timmar och 58 minuter att besegra Swiss Alpine 78 och jag var världens lyckligaste människa.

 

 

Kents fem tips för en lyckad tävlingssatsning

1. Arbeta förebyggande, träna allsidigt och se till att de stabiliserade muskelgrupperna i rygg och core är starka.

2. Gör kroppen bekant med det som kommer; många timmar i rörelse i sträck, utrustningen du ska ha under loppet och prov- ät och drick allt du tar med dig.

3. Ta hjälp av en löpcoach som hjälper under tiden du förbereder dig. Du får även ett träningsschema utformat efter dina behov.

4. Tala med din partner hur mycket tid du kommer att lägga på träning. Då slipper din familj bli besviken efter att du har tillbringat lördagen med att springa.

5. Ställ dig frågan varför du springer. Det hjälper motivationen de gånger du absolut inte vill träna – och även efter du har uppnått dina mål.

Ring oss E-post